LA DIVERSITA’ FISICA E INTERIORE: FRANKENSTEIN - riassunto italiano , inglese

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1. ~ Oscar ~
     
    .

    User deleted



    LA DIVERSITA’ FISICA E INTERIORE: FRANKENSTEIN

    Durante gli ultimi anni del XVIII secolo in Inghilterra si sviluppò un nuovo genere di romanzo: il “romanzo gotico”. Il termine gotico è usato ad indicare un gusto per l’orrido ed il tenebroso, come quello che si può riscontrare nel Medioevo, un gusto antitetico all’armonia e alla bellezza del classicismo. L’amore per il terrore si collega con la teoria del Sublime di Edmund Burke (1729-1797), espressa nelle “Indagini filosofiche sulle idee del Sublime e del Bello” (1796). Egli individua un particolare “sublime del terrore”, che scaturisce da soggetti cupi e terrificanti e che, proprio attraverso il terrore, può dare una forma di piacere.
    Con la sua teoria Burke contribuì alla creazione di un mondo immaginario con strane atmosfere, in cui vivono creature particolari e accadono cose orribili in speciali ambientazioni come vecchi castelli medievali situati nella misteriosa Scozia o in paesaggi italiani.
    Ma questo gusto per il nero ha evidentemente radici molto profonde nel clima di un dato momento storico. Esso può essere considerato una reazione ad una serie di profonde trasformazioni, come la rivoluzione industriale, e terribili tensioni che caratterizzarono l’Inghilterra in questo periodo e che crearono paura ed angoscia nella popolazione; è proprio a causa di questa complessa situazione che gli scrittori tentarono di esorcizzare questi sentimenti, proiettandoli nella letteratura.
    Inoltre l’insistenza sull’orrore del romanzo gotico può essere vista come una reazione alla crisi delle certezze che si basavano sulla struttura razionale della mente umana e come un tentativo per esplorare le zone oscure della coscienza.
    Seguendo questa tendenza generale molti scrittori svilupparono il tema della mostruosità, del doppio e altri temi che in generale sottolineano la diversità fisica dei personaggi del romanzo.
    Tutti questi aspetti sono sviluppati nel libro di Mary Shelley (1797 - 1851) “Frankenstein”.
    Frankenstein è un giovane scienziato ginevrino, che, spinto dall’ardore della ricerca scientifica, trova il modo di creare la vita. Dopo un’intensa attività di studi e ricerche sull’origine della vita, comincia prelevare pezzi di cadaveri e così riesce ad animare una creatura, mostruosa d’aspetto, ma incline al bene. Dopo la creazione il dottore lo rifiuta. Così il mostro scappa e trova rifugio in un villaggio dove aiuta una famiglia povera. Ma quando la famiglia scopre la sua vera identità, lo rifiuta. Tuttavia respinto per il suo aspetto dagli uomini, il mostro, per vendicarsi della propria forzata solitudine, compie una serie di atrocità che si concludono con l’uccisione del suo creatore. In questo senso “Frankenstein” affronta il problema della relazione tra creatore e la sua creatura, fra bene e male, fra positivo e negativo, tra normalità e degenerazione; lo scienziato respinge la creatura che ha generato, così il mostro si trasforma in un’atroce distruttore che si dedica all’annientamento della famiglia perfetta del suo creatore: se la famiglia non lo vuole, allora egli la elimina.
    Egli sente il desiderio di una vita normale segnata dai sentimenti, infatti egli vuole avere una famiglia che lo risollevi dalla sofferenza.
    Così egli non accetta la sua vita solitaria , alla quale egli è obbligato a causa del suo aspetto.
    Il mostro si rifugia in una capanna e da lì osserva la vita tranquilla e felice di una famiglia. Di fronte alla scena di una vita comune, povera ma felice, egli sente sensazioni belle e allo stesso tempo strane che non aveva mai provato prima; “romanticamente” egli vuole appartenere ad una comunità. Ma per poter realizzare questo progetto, egli deve affrontare e superare i pregiudizi della gente; infatti la gente non vede quello che lui realmente è, ma lo giudicano per la sua apparenza, sacrificando i suoi sentimenti e la sua interiorità.
    Il pregiudizio oscura i loro occhi, così essi vedono soltanto il mostro orribile e non un sincero e dolce uomo, bisognoso di amicizia.
    Per questa ragione, Frankenstein non si mostra direttamente alla famiglia ma si nasconde dietro le sue buone azioni. Consapevole dell’influenza del suo aspetto, si presenta ad un cieco: infatti soltanto un uomo che non può vedere il suo aspetto orribile, lo può accettare per la sua sensibilità.
    Solo l’uomo cieco lo accoglie benevolmente mentre tutta la famiglia lo rifiuta, giudicandolo per la sua mostruosità fisica.
    Con questo ultimo rifiuto la sua dimensione interiore degenera, oltre la sua deformazione fisica nasce anche, dentro lui, una mostruosità interiore che lo indirizza a commettere azioni violente contro quelle persone che lo rifiutano perché è differente da loro.
    La prima vittima della sua vendetta è il fratello del dottor Frankenstein, poi uccide anche il suo amico e sua moglie. Infatti eli scegli di colpire la dimensione sentimentale del dottore, per condannarlo allo stesso suo destino , privo di affetti e di umana comprensione.
    Così la società trasforma un essere umano dall’istinto benevolo, ma dall’aspetto terrificante, in una creatura malvagia. Situazioni simili si sono sempre verificate in tutti i secoli e in tutte le culture.
    Nel nostro secolo infatti i peggiori e più terribili crimini, contro l’umanità, sono rappresentati dall’Olocausto, basato su una discriminazione fisica e razziale.
    Secondo l’opinione di Franco Prattico nell’articolo “Le trasgressioni di Frankenstein”, pubblicato sulla “Repubblica” del 6/3/2000, le origini di “Frankenstein” possono essere collegate al mito ebraico del Golem.
    Il Golem è una creatura, creata, con tecniche artificiali, attraverso un rito magico e l’uso dei nomi sacri. Era fatto di argilla ed era animato dalla parola “ameth”, che veniva incisa sulla sua fronte. Quando veniva distrutto si cancellava questa parola e si incideva la parola “meth”. Secondo la tradizione, questa creatura aveva il potere straordinario di rivelare il “Tutto”. Ma col tempo assunse aspetti sinistri, tanto da perdere la sua funzione profetica.
    Come Frankenstein, aveva un aspetto terribile ma, mentre Frankenstein nasceva dal desiderio di andare oltre le possibilità dell’uomo di conoscere il mondo scientifico, il Golem era nato dalla tradizione della Kabbalah, un complesso metodo di contemplazione religiosa, basato su elaborate ricerche, per scoprire il significato del testo biblico, e supportato da manipolazioni dell’alfabeto ebraico.
    Anche Mary Shelley sviluppa il tema romantico dei limiti della scienza, un problema ancora oggi discusso; infatti la scienza tenta di andare oltre i limiti della conoscenza umana e spesso può precipitare nell’orrore; in tal modo Frankenstein è diventato uno stereotipo che continua a proiettarsi ancora oggi: non più solo l’invenzione e la creazione di una giovane scrittrice, ma anche una figura dell’immaginario collettivo. Da allora in tutti i laboratori c’è la paura di creare un nuovo Frankenstein.
    Nel libro la scienza trasgressiva, che viola i limiti segnati per la conoscenza umana, si configura come colpa o peccato dell’essere umano che tenta di oltrepassare l’esperienza. Il dottore, trascinato dal suo folle orgoglio scientifico, sfida Dio, e si sostituisce a Lui nella creazione della vita. Di qui il sottotitolo del romanzo: “Il Prometeo moderno”, con un chiaro riferimento al mito di Prometeo che aveva creato gli uomini, violando un divieto degli Dei.
    Questa visione negativa della scienza si spiega se collocata in un’età in cui le scoperte scientifiche avevano creato il “mostro” dell’industrialismo e della macchina che distruggeva tutto un mondo del passato, generando smarrimento, miseria e sofferenza. La Rivoluzione Industriale è uno dei grandi temi della letteratura di questo periodo; il mostro di Frankenstein può essere visto perciò come metafora di questo mostro, che sfugge di mano all’uomo suo creatore per poi distruggerlo. La creazione di Mary Shelley può essere interpretato come metafora della classe operaia, creata dall’industrialismo, come una parte della società sfruttata e rifiutata.
    Questa paura della scienza, che può creare mostri, percorre tutto l’Ottocento, ed è ben viva ancor oggi, in un’epoca di enorme sviluppo tecnologico. Infatti molti fumetti e romanzi del genere fantascientifico si fondano sull’Horror ed hanno le loro lontane radici nel romanzo gotico.
    Nella storia il mostro appare come il riflesso del male che è nello scienziato stesso, dei suoi impulsi inconsciamente distruttivi verso le persone care. Infatti il mostro causa la morte del fratello, della moglie, del padre e anche la sua. Il dottore è ossessionato dal rimorso per tutto ciò, ed asserisce di essere lui il vero responsabile. Il mostro in altri termini può essere considerato il suo “doppio”.
    Il tema del doppio ricorre spesso nella letteratura infatti è presente in ”Lo strano caso del Dr. Jekyll e Mr. Hyde” di Stevenson e ne “Il ritratto di Dorian Gray” di Wilde. In particolare in quest’opera, la trasformazione fisica del ritratto simbolizza la trasformazione mentale e spirituale del personaggio. Accoltellando il ritratto, Dorian accoltella se stesso. I cambiamenti che avvengono al ritratto, dal primo impercettibile sorriso di crudeltà alle mani insanguinate alla fine, non sono cambiamenti autonomi, ma sono nuovamente rappresentazioni simboliche della corruzione morale di una falsa personalità.


    Frankenstein
    Mary Shelley
    ‘Frankenstein’ is the most famous book written by Mary Shelley. She was born in 1797. her fathre was the philosopher William Godwin and her mother the feminist Mary Wollstonecraft. She married the poet Shelley, and then she travelled in Europe, spending summers in Switzerland. During the summer of 1816, owing to an idea of Lord Byron which visited Shelley’s, Mary began the story of Frankenstein, that was published in 1818. After the death of her husband, she lived a while in Italy, and then returned in England with her son, and there she began to werite articles and essays; she wrote also poetries. Mary Shelley died in 1851 and was buried with her parents.
    The plot of Frankenstein is quite simple: Robert Walton, an explorer that wants to arrive to the North Pole, stopped ny mountains of ice, meets Victor Frankenstein, a scientist who seems exhausted and near death. Walton helps Frankenstein. They become friends, and when the explorer reveals his dreams to the scientist, Frankenstein becomes sad and tells his history in order to convince Walton to abandon his projects. He begins his history: Frankenstein is from a good-family of Switzerland, interested in science and in the causes of natural events. During his stay at university of Ingolstadt, he achieves to discover the secret of life, and uses it to make a giant man from parts of dead bodies. But when he realizes that he creates an ugly monster, he refuses him. The monster, which is essentially good, after a period of learning in the forest near Ingolstadt, tries to become part of the society, but he is expulsed from a village. So he meet refuge in a poor home in the forest, where, standing hidden, he learnes to speak and to read. He realizes that the family is good, and so he tries to reveal himself, but he is again attacked. He escapes, and achieves to save a girl from drowning, but a man, seeing the monster near to the girl, fires against him. The monster becomes so bad. Arrived in Switzerland, he kills the young brother of Dr.Frankenstein and causes the death of Justine Moritz, a Frankenstein family’s friend. Then he asks to his creator help, in order to obtain a companion. At first Dr.Frankenstein agrees, and goes to England and then to Scotland, fllowed by the monster, but after he destroyes his second creation because he consideres very dangerous for mankind the presence of two monsters. So the monster kills the better friend of Dr. Frankenstein, Henry Clerval, and the wife of Frankenstein, Elizabeth. The scientist’s father died for ache, while Frankenstein becomes mad for the pain, and when he settles down, he swears his revenge against the monster. the monster is satisfied of this, and so it begins a long hunt, that atke away from the world two Frankensteins, toward the north, passing from lands of Tartary and Russia, toward the North Pole. Dr.Frankenstein ends his tale. After few days he dies. An evening, when Walton is writing a letter to his sister, he hears sounds, and he meets the monster, which is criyng near the Dr.Frankenstein lifeless body. He cries because he lose his creator and he cannot asks forgiveness for his acts. Then, after a brief speech with Walton, he jumpes out of the ship and disappears forever.
    In this book Mary Shelley expressed many of the ideas of romantic age, and took inspiration from precedent philosophical and literary experiences, showing so her knowledge and her culture.
    In the text there are influences of Milton’s ‘Paradise Lost’. In fact the text is present in the education of the monster, and the monster can be considered a modern Adam, that feels a natural sense of respect for his creator, his God, the man, who wants to overcome God, going beyond natural limits. In fact Dr.Frankenstein, blinded by his mad enthusiasm, doesn’t respect moral sense, dares death and female role in creation of life, takes God’s place. But, as Satan, Dr.Frankenstein seek for forbidden knowledge. The scientist cal also be considered a modern Faust, a man that accept every compromise in order to obtain his aim, or a modern Prometheus, a creator of life.
    Mary Shelley took also inspiration from philosophers of that time, as Hume, Locke and Rousseau. In fact, the young Victor Frankenstein is fascinated by the causes of naturals events, and search a relationship between cause and affect (empiricism of Hume); after his creation the monster lives for a while in the forest, where he feels goodness for the world, but when he tries to enter in the society, he is refused and for this he is corrupted (according to the Rousseau’s thought and the myh of the noble savage and that of human ingratitude); finally, in the same part of the text, the reader can recognize the importance of education, experiences and sensations, that are very important in the human development (according to Locke).
    The book is also useful to reflect about human injustices, that are still modern, as the racism, the margination of different people, the ethics of transplantation, the human moral, the responsibility of human actions.
    Finally, in ‘Frankenstein’ it is possible to recognize fears of the romantic period: Dr. Frankenstein, at thhe begins of the book, represents totally the figure of enlightnment. In fact the scientist is thirst of knowledge, he is inmersed in his studies, he is trustful in the world and in his possibilities, he wants to help the whole human race with his work. But after (the romantic man) he is afraid of his creation, he feels himself alone and disillusioned, he meets peace and serenity in the nature (as the short holiday in the forest near Ingolstadt made by Frankenstein and his friend Henry Clerval), he tries to rejoin himself to his fellows. Romantic man feels the world sad and bitter, and he wants to disappear from world definitively, dying, because he feels consequences of his actions very hard. In fact, Dr.Frankenstein, creating a human being, putted to him feelings ad sensibility. Now, can he destroy a creation that has his own life, that suffer, that has his own law to be happy? How can man know what is the better thing? So there is an indefinite situation, reflection of human dualism. The scientist and the monster have the same name, and for this reason it is possible to consider two Frankensteins as the double aspect of the same person, the rational part and the instinctive part. This contrast brings, at the end of the book and then at the end of romantic man’s life, a strong inner weakness, the alienation of man from the world, and the inevitable destruction of the same man, the unic being able to be so ‘powerful and magnificent (noble and godlike), and, at the same time, so wretched and wicked (evil)’


    THE AUTHOR
    Mary Shelley was born on 30 August 1797 and was an important figure in the Romantic Era of English Literature. Her mother was a famous feminist, her father a philosopher and novelist. She also married a poet. She realized the idea of Frankenstein when she was at Lake Geneva in Switzerland with Byron and her next husband.
    She wrote the novel after a series of calamities in her life: the worst were the suicides of her sister and Shelly's wife. After the suicides, Mary and Shelley married. They went to live in Italy, where their two children died, so she never fully recovered from this trauma.
    When Mary was only twenty-four her husband died, too. Poverty forced her to live in England, a country she hated because of its social system.
    Mary Shelley died in 1851 of a brain tumor.

    DATE OF PUBLICATION
    Frankenstein was published for the first time in 1818.

    THE STORY
    Robert Walton, the captain of a ship, recounts his adventures through a series of letters to his sister in England. Walton meets Victor Frankenstein in the seas near the North Pole. Frankenstein tells him his story, beginning from his early life: his chemical studies at the university and his destre to know the secret of life. He steals old body parts from a cemetery and create a new monstrous body. Finally he gives it life. However, the creature appears so horrible that he runs away, allowing the creature to escape. He doesn’t have any news from the monster, until his little brother is killed by him. His people doesn’t know anything and accuse and execute a family friend.
    One day while Victor is alone in the mountains, the monster appears to him, tells his story, and begs his creator to make him another creature a female. Victor refuses, but finally he’s convinced by the monster's menaces. He leaves on a journey for England to organize his creation on an island. One night, the monster appears at his window and he becomes conscious of the fool project he’s going to realize, so destroys the new creation. The monster becomes a fury and promises that he will be with Victor on his wedding night. Shortly after his return, Victor marries his loved cousin Elizabeth. Victor is afraid: he thinks that he will be murdered on his wedding night, so he sends Elizabeth away to wait for him. But when he hears Elizabeth scream realizes that the monster has killed his wife and promises to dedicate the rest of his life to finding the monster and realizing his revenge.
    At this point in the story, Frankenstein and Walton meet. Victor, already ill, worsens and dies. Walton returns to the room where Victor's body is and sees the monster, who describes to him his suffering. Now that his creator has died, he can also end his suffering. He leaves for the mountains to die.

    PLACE & TIME
    The letters that tell us the story are written in a period of nine months, but they narrate a story that comprehends the whole life of a man, Victor Frankenstein. Even if we don’t know the exact years, we know that all the story is situated in XVIII century.
    These letters are written from all over the Europe: Petersburg, Archangel… but the story is situated in Switzerland, Great Britain and also in the North Pole.

    MY NOTES ABOUT THE BOOK
    It’s a good book and I really enjoyed myself reading it. Mary Shelley tells us that we can’t control nature, that we’re not God, and I liked this new vision of the eternal fight between Good and Evil. In this new version, it’s more difficult to find the real good one and the evil one. If you think about the monster, you see that he only doesn’t want to be alone, and that’s why he’s evil… and if you interpretate the novel like this it’s hard to answer the question: “Who’s the evil one?”.
     
    .
0 replies since 22/9/2008, 10:47   858 views
  Share  
.